Äventyr & action i Cairns

Tiden går fort när man har roligt.
Speciellt när man har sin sista vecka i Australien och det är äventyr och upplevelser typ hela tiden. Här ligger vi inte på latsidan nej. Man måste ju njuta till max!

Vad har hänt sen sist då? Jo, vi har fortsatt att hänga med Karlstad (dvs Louise & Lisa) och checkat in Cairns.

I tisdags var jag & Em ute på Stora Barriärrevet igen och snorklade en heldag.
Det var suveränt, verkligen. Om vi var något besvikna på snorklingen på Whitsunday, så var det här sååå mycket bättre. Vi såg återigen en massa fiskar i alla former och färger (tex Nemo!) men det som var häftigast var nästan själva revet med alla koraller. Otroligt vackert! När jag låg där med en helt annan värld under mig, så funderade jag på att skippa min jounalistkarriär och bli marinbiolog på The Great Barrier Reef istället. Crewet på båten tog verkligen hand om oss också och gödde hungriga backpackers. Buffén till lunch var seriöst det godaste jag ätit på...lätt 3 månader. Räkor, rökt lax, rostbiff, skinka, salami, grillad kyckling, potatissallad, pastasallad, grönsallad, bröd...snacka om hallelujamoment!

Förutom grym snorkling har vi även tagit en liten sväng ut i regnskogen med en tur som hette "On the wallaby". Vet inte vart vi får all tur i från (vi är ju nästan inte värda det) men det var en kanongrupp med en toppenguide återigen. Jag gillar skogar i vanliga fall också, men regnskogen, det var nåt annat det! Lummigt, grönt, fuktigt, vackert...en magisk upplevelse! Världsarv så långt ögat nådde. Vi badade även i ett vattenfall där man kunde simma genom fallet och sitta på andra sidan. Hur coolt är inte det?! Övernattning på ett hostel (lagom creepy att det låg en orm i rummet bredvid när vi skulle sova!) och dag 2 fortsatte vi den actionfyllda turen med mountainbike- tur, kanotpaddling (yes, vi såg tree kangaroos men tyvärr inga platypus. Ni vet, det där djuret med anknäbb och svans som inte lägger ägg. Har seriäst glömt det svenska namnet...)och utforskade regnskogarna kring Yungaburra, en dryg timmes bussfärd sydväst om Cairns. Trots mulet väder och bitvis regn så var det en toppen hike.

Nu har vi sista helgen i OZ, så vi har mött upp med folk vi träffat på vägen som alla har sitt sista stopp här i Cairns. Vår lilla hejdå- turné började med att säga hejdå till Karlstad, sen kanadensiskorna, danskarna, österikiskorna, irländskorna...många nya vänner minst sagt!

Sedan väntar Thailand som vi verkligen ser fram emot, men samtidigt är vi oroliga eftersom det läget är allt annat än stabilt i Bangkok. Vi ska vara försiktiga!

Peace out!

Hanna


Kommentarer

Här kommenterar du mitt inlägg:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som kan se den, ingen annan)

URL/Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0