Koh Phangan var det

Thailand, vänner.

För mig som aldrig har varit här förut är det en hel del att ta in.
Backpackandet skiljer sig ganska mycket från Australien: Här har man skit under naglarna och svettas dygnet runt. Inget konstigt med det. Fräsch är inte direkt nåt som existerar här. Sådär en 35 grader varmt liksom. Men det är nästan så att det är okej. Det ÄR okej! För här kan man käka en hel middag med underbart thai- käk för under 100 baht (cirkus 20 spänn), havet är turkosblått, sanden är kritvit och på hela Koh Phangan finns det nog inte en backpacker under 30. För det här är alla backpackers ö.

Förutsättningarna för att anlända till Thailand & Koh Phangan utvilade fanns inte riktigt. Vi övernattade på Bangkoks flygplats, vilket gick hur bra som helst. Märkte inte av några oroligheter alls, och vi var långt ifrån ensamna. Backpackers låg och sov på badlakan i långa rader.

Sen har vi ju då full moon partyt.
Ett kapitel för sig. Jag hade verkligen hoppats på att det skulle vara värt den dyra flygbiljetten och stressen - och det var det verkligen, flera gånger om! Hela stranden var full av dansande människor klädda i neonfärgade shorts och linnen med kroppsmålningar i matchande kulörer. Lite dunka dunka och alkohol uppå det (buckets, dvs drinkar i små plasthinkar med sugrör. Vilket geni kom på den idén liksom?!) och århundradets häftigaste fest var ett faktum. Och vi överlevde! Mor & far skakar på huvudet därhemma nu, men det var bara så galet kul. Inga förlorade ägodelar heller. Bara möjligen ytterligare några hjärnceller.

Annars har vi ju inte direkt gjort så mycket. Ätit fantastiskt gott som jag nämnt (utan magproblem. hittills!), softat på beachen och hängt med våra rumskamrater, ett gäng grabbar från England & Nya Zeeland. I övermorgon drar vi vidare till Koh Tao och sen har vi blivit tipsade om Phi Phi Islands. Det blir kanoners det!

Hanna

Jag säger bara: Full moon party, Koh Phangan!

Dagens råd:

Åk till Thailand.

Gå på full moon party på Koh Phangan. Jag har aldrig varit med om något liknande! En hel strand full med festande människor. Rykten säger att det kan ha varit så många som 40 000 pers där...

HELT GALET! KUUUUUUUL var det.

Jotack, Thailand är allt ett litet paradis.

Mer detaljerat inlägg kommer när jag smält det är lite.

Hejda Australien - Hej Thailand

Sa var drygt 2 manader i Australien over.
Snopet, minst sagt. Overkligt. Och lite sorgligt. Det har ar sista dagen har i oz! Vi har varit med om sa otroligt mycket och traffat sa manga fantastiska manniskor i det har landet. En sak ar saker - jag kommer aka tillbaka hit!

Igar avslutade vi var lilla hejda- turne med att mota upp med Christina & Olivia, vara osterrikiska polare som vi traffade i Byron forsta gangen, och sedan i Surfers, Noosa, Rainbow Beach...ja, i princip overallt langs med ostkusten! Vi har redan bestamt att vi ska motas upp i Thailand ocksa :) Vi sa aven hejda till danskarna Tim & Mathias som vi hangt med i Noosa, Airlie Beach & nu i Cairns. Det var liveband pa vart stammis- stalle Gilligans, sa det var en trevlig avslutning pa Cairns.

Inte fullt lika trevligt att tvingas ga upp kl. 4 imorse efter cirkus 4 timmars somn. Flyget gick kl. 6 och nu ar vi plotsligt tillbaka i Brisbane for tredje gangen. Lite kyligt, bara 26 grader i jamforelse med de 30 i Cairns! Nu ska vi samla krafter infor den langa resan till Thailand. Kanns stabilt att vi verkligen ska aka direkt till varldens storsta fest, fullmoonpartyt pa Koh Phangan. Vi kommer verkligen vara frascha och utvilade da - not.

Hanna

Äntligen - östkusten i bilder!

Klicka på bilderna så blir dom större!
Ovan från vänster: Noosa: Bush camp & conoeing + påskmiddag med danskarna Tim & Mathias

Karlstad (Lisa & Louise) & Gotland, regnskogs hike & Fraser Island

Rainbow Beach, surflektion i 1770, Millaa Millaa Falls/regnskogen & Fraser Island

Atlantic Clipper (vår båt under Whitsunday- seglingen) &
Emelie i vårt sandfyllda tält under bushcampet i Noosa

Äventyr & action i Cairns

Tiden går fort när man har roligt.
Speciellt när man har sin sista vecka i Australien och det är äventyr och upplevelser typ hela tiden. Här ligger vi inte på latsidan nej. Man måste ju njuta till max!

Vad har hänt sen sist då? Jo, vi har fortsatt att hänga med Karlstad (dvs Louise & Lisa) och checkat in Cairns.

I tisdags var jag & Em ute på Stora Barriärrevet igen och snorklade en heldag.
Det var suveränt, verkligen. Om vi var något besvikna på snorklingen på Whitsunday, så var det här sååå mycket bättre. Vi såg återigen en massa fiskar i alla former och färger (tex Nemo!) men det som var häftigast var nästan själva revet med alla koraller. Otroligt vackert! När jag låg där med en helt annan värld under mig, så funderade jag på att skippa min jounalistkarriär och bli marinbiolog på The Great Barrier Reef istället. Crewet på båten tog verkligen hand om oss också och gödde hungriga backpackers. Buffén till lunch var seriöst det godaste jag ätit på...lätt 3 månader. Räkor, rökt lax, rostbiff, skinka, salami, grillad kyckling, potatissallad, pastasallad, grönsallad, bröd...snacka om hallelujamoment!

Förutom grym snorkling har vi även tagit en liten sväng ut i regnskogen med en tur som hette "On the wallaby". Vet inte vart vi får all tur i från (vi är ju nästan inte värda det) men det var en kanongrupp med en toppenguide återigen. Jag gillar skogar i vanliga fall också, men regnskogen, det var nåt annat det! Lummigt, grönt, fuktigt, vackert...en magisk upplevelse! Världsarv så långt ögat nådde. Vi badade även i ett vattenfall där man kunde simma genom fallet och sitta på andra sidan. Hur coolt är inte det?! Övernattning på ett hostel (lagom creepy att det låg en orm i rummet bredvid när vi skulle sova!) och dag 2 fortsatte vi den actionfyllda turen med mountainbike- tur, kanotpaddling (yes, vi såg tree kangaroos men tyvärr inga platypus. Ni vet, det där djuret med anknäbb och svans som inte lägger ägg. Har seriäst glömt det svenska namnet...)och utforskade regnskogarna kring Yungaburra, en dryg timmes bussfärd sydväst om Cairns. Trots mulet väder och bitvis regn så var det en toppen hike.

Nu har vi sista helgen i OZ, så vi har mött upp med folk vi träffat på vägen som alla har sitt sista stopp här i Cairns. Vår lilla hejdå- turné började med att säga hejdå till Karlstad, sen kanadensiskorna, danskarna, österikiskorna, irländskorna...många nya vänner minst sagt!

Sedan väntar Thailand som vi verkligen ser fram emot, men samtidigt är vi oroliga eftersom det läget är allt annat än stabilt i Bangkok. Vi ska vara försiktiga!

Peace out!

Sista destinationen i Australien: Cairns

Tjipp, sa vart man pa slutdestinationen: Cairns.

Efter dunderkalas i torsdags i Airlie (team Gotland + Karlstad med inslag av Canada, England, Danmark...) vart huvudet lite tungt nar vi tog bussen till Magnetic Island. Paradiset oppnade sina armar och lat oss pusta ut och samla krafter dar i solen vid poolen. Det var gott kan man saga!

Idag har vi akt buss i 6 timmar, vilket faktiskt gick riktigt fort. Nastan. Sa nu ar vi i Cairns och ska agna morgondagen at att kolla in stan. Pa tisdag ska vi snorkla pa Stora Barriarrevet aterigen, pa onsdag vantar regnskogsaventyr och sen ska vi saga hejda till Karlstad och kanske planera Thailand lite.

Horde om otacka vulkanutbrottet langt dar borta i Europa, hoppas ni mar bra allihop!!

Hanna

Snorklat pa Stora Barriarrevet: Check!

Ojojojojojoj!

Den har lilla trippen gick sa himla fort, och trots att vadret varit lite mulet och gratt sa har vi haft det underbart pa Whitsunday Islands! Segelbaten Atlantic Clipper var jattefin och vi har solat nar solen varit framme, snorklat pa revet, tagit kort vid en av Australiens mest fotograferade utsiktspunkter, hangt med skona manniskor, atit fantastiskt god mat, blivit omhandertagna av ett grymt crew och haft KUL helt enkelt! Annu fler oslagbara minnen till samlingen. Vi fann tva skona brudar fran Karlstad, Louise & Lisa, som vi slog ihop oss med bland annat.

Att snorkla pa The Great Barrier Reef var ju inte fy skam heller nej...jisses vilken upplevelse! Okej, vattnet var inte lika klart som pa Fiji (pga det lite ostadiga vadret) och fiskarna hade inte riktigt lika haftiga farger, men det fanns sa himla manga istallet! Simmade i stora stim av hundratals sma och stora firrar minsann. Och sen sjalva korallerna pa revet...helt otroligt! Funderar nu annu mer starkt pa att bosatta mig har. Ar det okej med er darhemma eller? :)

Nu ar vi tillbaka i Airlie Beach igen, trotta men nojda. Ikvall vantar tacos med de svenska tjejerna och sen utgang med hela Clipper- ganget. Efterfest! Ja, sen har vi ju den lilla detaljen att var buss gar kl. 7 imorrn bitti. Tjoho vad roligt. Men sova kan man gora nar man blir gammal. Eller nar man kommer hem.

Peace!

Skepp o' hoj!

Jajemen, idag drar vi namligen till sjoss! Whitsunday- segling star pa schemat.

Atlantic Clipper ar vart hem for de narmaste tva dagarna, tillsammans med 50 andra backpackers. Det ska seglas, solas, snorka pa Great Barrier Reef (!!!), festas litegrann saklart och vi ska ha forbaskat roligt! Ser verkligen fram emot det, trots att vadret bestamt sig for att inte vara pa var sida. Efter tre overkligt fina dagar har i Airlie Beach ar det namligen mulet. Men va sjutton! Vi har haft det minst sagt gott har. Bott finare ar vad vi ar vana med, pa resort med hotellrum med eget badrum & kok. Vi har hangt vid poolen och battrat pa brannan.

Jag sager bara det, dar vi poolkanten med underbart bra musik pa iPoden, sol, utsikt over Airlie och havet och Whitsunday- oarna och revet langt dar ute...da mar man bra!

Bilder far ni vanta pa lite till...men den som vantar pa nat gott...!

Fraser Island & surfing - för att bara nämna litegrann

Gott folk, jag har ett tillkännagivande: Australien är fantastiskt och jag är lite kär i hela det här landet.  Det är helt otroligt och overkligt, men östkusten blir bara bättre och bättre för varje dag som går och varje nytt ställe vi kommer till. Jag hade aldrig ens kunnat föreställa mig allt det här. Vi har träffat så många fantastiska personer och haft så himla kul de senaste veckorna att jag måste nypa mig lite i armen i mellanåt. På ren svenska: Vi har så jäkla kul helt enkelt!

Vi lämnade Noosa och danskarna efter påskhelgen för Rainbow Beach, som är ett av de två ställen därifrån man kan ta sig till världens största sand-ö; Fraser Island. Rainbow var, i jämförelse med tex Fårösund (som också är sista anhalten innan en annan känd ö) PYTTELITET. På Fraser Island gjorde vi en self- driving tour, vilket innebar att vi i en grupp på 40 pers uppdelade på 5 jeepar tog oss runt själva på ön. Det krävdes såklart en hel del info och genomgångar innan det, men när vi väl kom över på ön så hade vi tre helt otroliga dagar där. Ännu en oförglömlig naturupplevelse. Emelie visade sig dessutom vara riktigt bra på att köra en fyrhjulsdriven jeep på fel sida av "vägen" (= en enda gigantisk sandstrand).

I vår bil var det, förutom jag & Emelie, även två irländska tjejer, en kille från Wales (obegriplig dialekt för övrigt) och tre killar från Canada (och VAD är grejen med att alla kanadensare har keps bak och fram - oavsett ålder?!?). En jättebra grupp. Vi körde runt på stränderna och spelade hög musik, spanade på vilda dingos, såg sand så långt ögat nådde, badade i otroligt vackra insjöar, lagade mat på gasolkök och campade tillsammans. Sista kvällen hade vi som en liten egen mini- festival med nästan hundra backpackers uppdelade i över 30 tält. Det ni. Roligt var det! Men det var verkligen som de hade sagt till oss innan: man får sand på ställen som man trodde att det var omöjligt att få sand på.

Nu är vi i 1770, döpt efter att James Cook steg i land här just det årtalet. Stället är även känt som Agnes Waters - ytterligare ett obegripligt namn. Största, okej egentligen ENDA anledningen till att vi stannade till här, är för att vi skulle SURFA. Nästan lite pinsamt att vi varit i Australien i över 2 månader utan att ha surfat ju. Igår vart det dags, och gissa vem som lyckades stå upp på surfingbrädan på sin allra första våg?! Emelie "the surfpro" Molinder! All cred till henne för det, hon impade på hela gruppen. Jag lyckades också stå ett par gånger (efter antalet kallsupar) och avslutade hela lektionen med en jäkligt snygg prestation. Ända tills jag crashade, fick kramp i benet och bjöd vår surfinstruktör Simon på världens asgarv. Nåväl. Man kan ju inte lyckas jämt. Jäkligt kul var det i alla fall! Så kul att vi gjorde om det idag...lyckades fånga vågorna helt själva idag! Gosh vad kul det är.

Härnäst väntar nattbuss till Airlie Beach - inte alltför exalterad. Däremot kommer segling & snorkling på Whitsunday bli kanon, och jag kan ju varna i förväg om att det förmodligen blir dåligt med uppdateringar på ett tag igen. Ska dock få upp lite bilder!

Hanna

Tillbaka fran Fraser Island!

En liten snabb uppdatering:

Japp, vi lever.

Tillbaka fran Fraser Island. Duchat bort sanden nu. Varldens storsta sando var helt otrolig! Men det AR sant som de sager: man far sand pa stallen man inte trodde fans...

En utforligare beskrivning kommer inom kort!

Hanna

Vi overlevde ett bushcamp ocksa!

Kan inte annat an erkanna att det kanns skont att vara tillbaka i civilisationen igen, efter 3 dagars bush camp & canoe trip (= bush camping & kanottripp) nanstans utanfor Noosa.

Kanske har vi blivit bortskamda med hostel- livet, men det ar verkligen nat helt annat att campa i bushen. Nar vi hade varit pa stallet i ungefar en timme sag vi var forsta orm. Lite creepy spindlar, tusentals mygg och andra javliga djur uppe det, och det kandes inte jattestabilt att vi skulle sova i talt. Vi har drankt oss i MyggA!

Men det har verkligen varit jattekul. Jag som inte paddlat sa mycket kanot innan ar nu lite av ett pro. Vi har fatt se jattefina vattendrag och gruppen har varit kanon. Jag & Em slog oss ihop med kanadensiska Erika och de blonda danskarna Mathias & Tim.

Sa de senaste dagarna har gett mig:

- En forkylning (av att sova i talt formodligen)
- En helt ny toleransniva mot mygg & insekter
- Sand overallt
- Harliga kanotpolare!
- Armmuskler
- Ett par hundra myggbett

Nu vantar paskhelg har i Noosa (jag & Em ska formodligen mala agg med Mathias & Tim) och sen drar vi vidare mot Fraser Island!!