Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig

Igår var tanken att vi skulle åka till Phi Phi Island.
Istället hamnade vi på ett sjukhus på Koh Samui. Nja, det är ju inte riktigt samma sak.

Emelies halsont hade blivit värre och värre, hon hade feber och var allmänt matt. Läkaren på Koh Taos lilla vårdcentral skakade bara på huvudet och skickade oss med båt till Koh Samui direkt. Jag hade hört att Thailändsk vård var bra, men de sparade minsann inte på krutet nej. En ambulans (?!) kom och hämtade oss på piren och tog oss till sjukhusets akutavdelning där Emelie rullades in på bår. Ehrm, killar, jag tror att hon kan gå själv...? Men nej nej. Vi fick tillbringa natten på sjukhuset. Tack gud för försäkring säger jag bara, för det verkar bli en dyr historia. Annars är det bara att ta en dag i taget. Lite annorlunda boende, men här finns aircon och shysst badrum! Patienten mår dessutom mycket bättre idag och har tillochmed ätit lite. Det mesta talar för att hon inte behöver flygas hem utan att vi kan fortsätta vårt äventyr.

Att komma från Koh Tao var ändå rätt skönt. Hade jag hört en stockholmare till så hade jag kräkts! Jamenar, jag trivs bra med att vara svensk och har tillochmed vänner från huvudstaden. Och hemma kan man liksom välja bort de värsta, drygaste bratsen. Här fanns de överallt! I Australien var det lite kul när man hörde 2-3 svenskar om dan, som vanligtvis var shyssta backpackers. Här var mer än varannan som man mötte på stranden, i baren eller vartsomhelst egentligen, en idiot till 08 som bara åkt till Thailand för att supa och ligga. Ta det inte personligt, men lite småjobbigt var det.

Tacka vet jag thailändarna. Dom ler och är trevliga fast dom inte fattar vad man säger. Lite konstiga grejer har dom för sig också. Åker scooter precis överallt. Helst 2-3 thailändare på samma i en jäkla fart. Sen har dom konstruerat avloppen så att det inte går att spola ner toapapper. Jäkligt genialiskt. Not. Istället finns det en liten duschslang som det är meningen att man ska använda. Som jag inte använt än. Förlåt.

Tillsist så kommer jag att ta av mig skorna när jag går in på Ica när jag kommer hem. Här tar man nämligen av sig flipflopen utanför alla byggnader!

Så, vad som händer härnäst vet vi inte riktigt. När Emelie blir kry igen ska vi väl försöka ta oss härifrån.

Peace,

Hanna


Kommentarer
Postat av: Freedomtravel

Håller med! Visst är det lite kul att träffa andra svenskar när man är utomlands, MEN man vill ju få bli lite förvånad och känna att "Oj, vad kul, en svensk! Vi har inte träffat nån annan svensk på veckor! Berätta berätta! Vad gör ni här?"

Haha, det blir inte alltid så på alla platser i Thailand... ;)

2010-05-06 @ 09:26:04
URL: http://www.freedomtravel.se

Här kommenterar du mitt inlägg:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som kan se den, ingen annan)

URL/Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0